- Настављен је опоравак путничког саобраћаја током трећег квартала 2021. године
- У неким државама ниво саобраћаја достигао је ниво пре кризе (Костарика и Доминиканска Република)
- Опоравак у континенталној Европи (Француска, Португал) охрабрујући је након ублажавања ограничења путовања и увођења "EU Covid" сертификата
- Остала тржишта су и даље оптерећена сталним ограничењима (од којих се нека ублажавају), односно застојем летова у међународном дуголинијском саобраћају који и даље траје.
Око 30 милиона путника прошло је кроз мрежу VINCI Airports аеродрома током трећег квартала 2021. године, што представља двоструко више (98% више) путника него у трећем кварталу 2020. У односу на трећи квартал 2019. године, број путника опао је за 59%.
Опоравак током лета 2021. године потврдио је тренд постепеног повратка сабраћаја на ниво пре кризе. Бројке су нагло порасле у Француској, Португалу, Србији, Северној Ирској, Бразилу и Чилеу, а у Костарики и Доминиканској Републици чак су и нагло скочиле на ниво из 2019. године. Чињеница да је пандемија поново под контролом у већини земаља, као и увођење EU Covid сертификата, допринели су да се у неколико земаља донесу одлуке о делимичном отварању граница. Овај тренд раста међународног саобраћаја илуструје чињеница да је домаћи саобраћај чинио већински промет на аеродрома у оквиру VINCI Airports мреже током 2020. године, али се домаћи саобраћај у септембру ове године вратио на уобичајени ниво (28%). Међутим, међународни саобраћај још увек није достигао свој пуни потенцијал, јер многе земље настављају да примењују делимична или потпуна ограничења за долазеће путнике. Такав је случај у Камбоџи, Јапану и Великој Британији, земљама које су наставиле да примењују строга правила за путнике који улазе у земљу.
Саобраћај је током септембра стагнирао у поређењу са јулом и августом, али се очекује да ће саобраћај поново порасти када се ограничења додатно ублаже. У неким земљама су повратак пандемије, односно спорије обнављање пословних путовања и путовања старијих особа, довели до стагнације па чак и смањења саобраћаја на неким аеродромима, док се на другим опоравак наставио. Поред свега наведеног, очекивано ублажавање неких од мера које успоравају раст међународног саобраћаја (у Чилеу, Великој Британији и Јапану), као и недавно објављени планови за обнову трансатлантских летова за и из Сједињених Америчких Држава од 1. новембра, требало би заједно да подстакну и подрже опоравак саобраћаја у наредним месецима.
У наставку су приказане промене се односе на ниво саобраћаја у 2021. години, у поређењу са цифрама за исти период 2019. године, осим уколико није другачије назначено.
• Број путника у Португалу се током лета практично удвостручио у односу на исти период прошле године. Број путника мањи је 46% у односу на лето 2019. године. Током августа саобраћај у Порту био је појачан (пад од 35%), а неке линије достигле су или премашиле цифре из 2019. године (пораст је забележен на линијама за – Цирих за 16%, Луксембург за 6%, Мадеира за 32%). Саобраћај на аеродрому Фуншал (Мадеира) скоро је достигао ниво из 2019. године (током августа нижи је за 5%). Тренд је ублажен у септембру, али се очекује да ће одлука да се од 1. септембра отворе границе за туристе из Бразила, као и да се ублаже ограничења у трансатлантском саобраћају до и из Сједињених Америчких Држава подстакнути летове на овој дестинацији.
• У Великој Британији, саобраћај и даље озбиљно ометају мере усмерене на ограничавање међународних путовања које је британска влада наставила да спроводи током целог летњег периода. Број путника на аеродрому Лондон Гетвик био је већи него током лета 2020. године, али и даље знатно нижи него у истом периоду 2019. године. Пошто су изостала ограничења за путовања на домаћим линијама, промет на Међународном аеродрому Белфаст знатно се повећао. Летови за и из великих британских градова, попут Лондона (Гетвик, пад за 14%), Ливерпул (пад од 11%) и Манчестер (пад од 16%) значајно су допринели повећању саобраћаја. Авио-сабраћај и потражња за овим видом путовања може се повећати након што се 4. октобра поједноставе правила за међународна путовања и пошто се поново покрену трансатлантски летови за и из Сједињених Америчких Држава. Авио-компанија Jet Blue обавила је 30. септембра први лет са аеродрома Гетвик ка аеродрому Џон Ф. Кенеди у Њујорку. Ова авио-компанија ће за сада, на овој линији обављати четири лета недељно, а затим ће од новембра ове године започети летове на дневном нивоу.
• У Француској се током летње сезоне углавном повећао број летова до туристичких дестинација. У Нанту је број путника премашио ниво из 2019. година на неким од домаћих линија, укључујући Ницу (за 29%), Ајачо (за 49%) и Бастију (за 29%) као и неким од међународних линија, попут Барселоне (за 13%) и Палма де Мајорке (за 12%). Одлагања дела међународних летова до августа позитивно је утицало на саобраћај на аеродрому Тулон Ијер: летови из и са аеродорма Орли и Шарл де Гол у Паризу достигли су на ниво из 2019. године, а саобраћај са других дестинација је забележио значајан пораст (Брест је порастао 35%, Нант 3,5 пута већи, Ајачо за 12%, Бастија за 39%). Саобраћај на лионском аеродрому Лион-Сент Егзипери такође је значајно повећан током трећег квартала 2021. године. Поједине домаће линије, попут оне за Корзику (са Ајачом за 17% и Бастијом за 28%), као и друге линије ка и из јужне Европе (са Портом смањење за 19% и за Палма де Мајорку увећан 22%), значајно су допринели наведеном порасту саобраћаја. Тренд се успорио пред крај квартала, како се број пословних и старијих путника смањивао.
• У Србији је број путника утростручен у односу на лето 2020. године. Током јула и августа, повећању обима авио-саобраћаја допринели су летови ка туристичким дестинацијама у Турској (Анталија за 13%) и Египту (Хургада за 30%). Саобраћај се смањио крајем квартала због повратка пандемије, али ред летења авио-компанија за наредне месеце и даље делује охрабрујуће.
• У Шведској се саобраћај на стокхолмском аеродрому Скавста више него удвостручио у односу на лето 2020. године, посебно због повећања потражње летова за и из Пољске за путнике који су ишли у посету пријатељима и родбини.
• У Јапану је ванредно стање остало на снази и током лета, а пандемија се погоршала, умањивши раст саобраћаја, који је започео током августа, када је почела и сезона празника. Највећи део саобраћаја чинили су домаћи летови, јер мере које се спроводе на државним границама настављају да ограничавају међународна путовања.
• У Камбоџи су остала на снази врло строга ограничења за путнике који улазе у земљу, која су и спречила обнову саобраћаја током трећег тромесечја.
• У Сједињеним Америчким Државама, број путника на међународном аеродрому Орландо Санфорд се постепено приближава нивоу из 2019. године. Саобраћај на неким линијама био је чак и већи него у 2019. години (Ашвил је порастао за 22%, Алентаун за 7%, Синсинати за 5%). Знак опоравка представља и чињеница да су Swoop и Flair, две канадске нискотарифне авио-компаније, најавиле планове за успостављање нових летова између Канаде и Орланда ове зиме.
• У Костарики је саобраћај достигао ниво из 2019. године (0,5% већи у односу на исти период). Држава је додатно ублажила ограничења почетком августа, а забележен је и динамичан путнички саобраћај за и из Сједињених Америчких Држава, посебно на линијама за Њујорк (аеродром Џон Ф. Кенеди, пораст за 40%), Лос Анђелес (за 7%) и Мајами (за 2) %). Авио-компанија American Airlines ће 6. новембра почети недељне летове за Чикаго.
• Саобраћај на аеродромима у Доминиканској Републици неколико недеља се задржао на нивоу изнад онога забележеног у периоду пре пандемије. Томе су навише допринели летови између Санто Доминга и Источне обале (аеродром Њуарк Либерти у Њујорку је порастао за 53%, Бостон за 41%, Форт Лодердејл за 52% и Мајами за 23%) и трансатлантски летови (Мадрид у порасту за 22%). Привлачност ове дестинације за туристе из Северне Америке подстакао је неколико авио-компанија да започну са новим летовима. Тако је авио-компанија Spirit Airlines од 8. јула увела четири дневна лета између Орланда и Санто Доминга.
• Број путника који су путовали преко бразилског аеродрома Салвадор Баија утростручен је у односу на лето 2020. године и наставља да расте према тренду забележеном 2019. године. Неке линије привукле су више путника него 2019. године, на пример оне на релацији Сао Паоло -Конгоњас пораст износи 4%, Сао Паоло – Виракопос, пораст од 17% као и летови на релацији Рио - Сантос Думонт, где је број путника порастао 6 пута у односу на 2019. годину. Наведени пораст може се илустровати чињеницом да ће авио-компанија Azul од 17. децембра у својој понуди имати 3 нове линије, између Салвадора и Монте Клароса, Порто Веља и Сао Хозеа до Рио Прета.
• У Чилеу је саобраћај 57% нижи него током лета 2019. године, али је током овог тромесечја забележио пораст од 21%. Како се пандемија смиривала, већина регија се поново отворила, а домаћи саобраћај до и из Сантијага је обновљен. Међународни саобраћај се и даље споро обнавља, јер границе остају затворене, али се повећање саобраћаја може очекивати када се држава од 1. октобра поново отвори за стране туристе, односно у периоду када започне туристичка сезона на јужној хемисфери.
VINCI Airports – саобраћај на дан 30. септембар 2021. године (420.24 килобајта)