Breadcrumb

Istorija

Priča o Aerodromu Nikola Tesla

Belgrade Airport first building and control tower bird view

Izložba „Priča u 55 slika“ izrađena je u okviru obeležavanja 55. godišnjice beogradskog aerodroma 2017. godine na sadašnjoj lokaciji. Na izložbi su prikazani neki od najinteresantnijih dočeka istorijskih i ličnosti iz javnog života.

Priča o Aerodromu Nikola Tesla počinje davne 1910. godine, kada je letilište na Banjici služilo kao prvi beogradski aerodrom. Od tog vremena do danas on je menjao lokacije, rastao je i razvijao se. Samo je ime ostalo nepromenjeno - Beogradski aerodrom - sve do 2006. godine, kada je dobio novo ime - Aerodrom Nikola Tesla, u čast poznatog srpskog naučnika. Aerodrom je lociran 18 kilometara zapadno od centra grada.

Banjica (1910. godine)

Prvo letilište u Beogradu nastalo je krajem 1910. godine na vojnom vežbalištu u predgrađu Beograda pod imenom Banjica. Na njemu su letenje pokazivali ovdašnji pioniri avijacije Simon, Maslenikov, Vidmar i Čermak.

Početkom 1912. godine sagrađen je prvi drveni hangar na Banjici za avion namenjen ratu sa Otomanskim carstvom. Dve godine kasnije tamo je bila stacionirana srpska aeroplanska eskadrila i balonska četa.

Aerodrom Banjica je takođe korišćen nakon Prvog svetskog rata za potrebe poštanskog saobraćaja na relaciji Skoplje - Niš - Beograd - Novi Sad i Beograd-Sarajevo-Mostar.

Danas se u blizini mesta gde je ovaj aerodrom bio lociran nalazi Vojnomedicinska akademija (VMA).

Kalemegdan - Donji grad (1911. godine)

Ovaj aerodrom nalazio se na potezu od Turskog kupatila (danas Planetarijuma) ka ušću Save u Dunav. Prvi avion poleteo je sa tog mesta u januaru 1911. godine. U novije doba ovaj prostor koristi se za skokove padobranom i letenje paraglajderom. Danas se na tom mestu redovno održavaju aeromitinzi sportske i ultralake avijacije.

Pančevo (1923. godine)

Aerodrom blizu Pančeva počeo je sa radom 1923. godine, kada je vazduhoplovna kompanija Franko-Rumen pokrenula međunarodnu liniju Pariz-Carigrad. Iste godine sa ovog aerodroma uspostavljen je poštanski saobraćaj.

Ovaj aerodrom je takođe korišćen za obuku kadeta Vazduhoplovne akademije Kraljevine Jugoslavije. Nakon oslobođenja, aerodrom Pančevo korišćen je kao ,,vazduhoplovno-vojno polje za obuku".

Na lokaciji starog aerodroma u Pančevu danas se nalaze hale fabrike aviona UTVA, kao i travnata pista koja se koristi za probne, sportske i trenažne letove.

Međunarodni aerodrom Beograd

Međunarodni aerodrom Beograd izgrađen je na livadi koja se zvala Dojno polje, između Bežanijske kose i leve obale reke Save, oko dva kilometra južno od Zemuna. Aerodrom je otvoren za saobraćaj u martu 1927. godine.

Od februara 1928. godine avioni prve domaće avio-kompanije Aeroput poleću sa ovog aerodroma.

Aerodrom je raspolagao sa četiri travnate piste. Godine 1931. na njemu je sagrađena moderna pristanišna zgrada, sa opremom za sletanje u uslovima loše vidljivosti.

Danas je Aerodrom Nikola Tesla najveći aerodrom u Srbiji, ali i jedan od aerodroma u Evropi koji se najbrže razvijaju.