- Putnički saobraćaj u trećem kvartalu 2022. godine je za 85% veći nego u trećem kvartalu 2021. godine; razlika
se u odnosu na 2019. godinu smanjila na 22%, odnosno 5 poena bolje nego u drugom kvartalu 2022. godine. - Saobraćaj je tokom ovog leta bio izražen u Evropi, gde su operativni prekidi ostali na ograničenom nivou na aerodromima Grupe, kao i na aerodromima u centralnoj Americi i na Karibima, gde je obim saobraćaja sada veći nego 2019. godine.
- Rast saobraćaja u Aziji i je dalje ograničen, ali bi mogao da bude izraženiji ove zime, uz postepeno
ublažavanje ograničenja u nekoliko zemalja.
Beograd, 13. oktobar 2022. godine
U nastavku će se promene nivoa saobraćaja u trećem kvartalu 2022. godine posmatrati u odnosu na rezultate iz istog perioda 2019. godine, osim ako nije drugačije naznačeno.
Preko 56 miliona putnika putovalo je kroz mrežu aerodroma VINCI grupe u trećem kvartalu 2022. godine, odnosno 85% više nego u trećem kvartalu 2021. godine (i 22% manje nego 2019. godine). Turistička putovanja i posete prijateljima i rodbini ponovo su na nivou iz 2019. godine. Pozitivan trend na evropskim aerodromima sada je izraženiji nego u drugim regionima, kao rezultat bržeg oporavka i značajno veće popunjenosti aviona na letovima nego u drugim regionima (prosečna popunjenost aviona je 85%). Aerodromi u Centralnoj Americi i na Karibima nastavljaju da učvršćuju tržišni udeo koji su stekli tokom krize, a u trećem kvartalu 2022. godine opslužen je do sada najveći broj putnika. Očekivano ublažavanje ograničenja putovanja u Aziji trebalo bi da pomogne da međunarodni saobraćaj u tom regionu poraste tokom ove zimske sezone.
Saobraćaj je ovog leta u Evropi nastavio da se oporavlja, zahvaljujući velikoj potražnji i uprkos operativnim ograničenjima sa kojima su se neke avio-kompanije suočile.
Aerodromi u Portugaliji su ovog leta privukli više od 18 miliona putnika, praktično isto koliko i tokom leta 2019. godine. Saobraćaj na aerodromu u Portu (povećan za 2%) i na aerodromu Funšal na ostrvu Madeira (porast od 31%) bio je čak i veći nego tokom leta 2019. godine. Saobraćaj na londonskom aerodromu Getvik nastavio je da se približava nivou pre krize. Operativni zastoji u radu aerodroma bili su neznatni, uprkos naglom povećanju obima saobraćaja. Mnoge avio-kompanije, uključujući niskotarifne avio prevozioce, odlučile su da ovog leta povećaju svoje kapacitete na aerodromu Getvik (3% easyJet, 58% Vueling, a Wizz je svoj kapacitet uvećao 4,7 puta). Planovi za povećanje kapaciteta na letovima u međunarodnom dugolinijskom saobraćaju (British Airways, Norse Atlantic, Emirates, Delta Airlines i Bamboo Airways) trebalo bi da podrže rast saobraćaja u narednim mesecima. Saobraćaj na beogradskom aerodromu bio je veoma blizu nivoa pre krize, posebno zahvaljujući letovima ka destinacijama van Evrope (npr. Turska, porast od 43%). U Francuskoj je saobraćaj na aerodromima u Nantu i Lionu nastavio da raste, uz značajno interesovanje za letove do nekoliko međunarodnih destinacija, uključujući Grčku (porast od 1,8% u Lionu, a u Nantu rast od 5,7%) i Tursku (porast od 24% u Lionu), a broj putnika bio bi i veći, da nije bilo smanjenja kapaciteta na nekim domaćim linijama.
Saobraćaj na aerodromima u Dominikanskoj Republici ostao je na nivou iznad onog zabeleženog tokom 2019. godine, zahvaljujući velikom interesovanju za letove ka i iz Sjedinjenih Amričkih Država i Španije (porast od 9,6%, odnosno od 39%). Saobraćaj na dominikanskim aerodromima u naglom je porastu: otvorene su 22 nove linije, odnosno letovi ka ovim destinacijam će započeti tokom 2022. godine, a osnovana je i nova avio-kompanija Arajet sa sedištem u Santo Domingu. Saobraćaj u Gvanakasteu u Kostariki nastavio je da raste tokom trećeg kvartala, te je sada značajno veći nego tokom 2019. godine (porast od 41% u septembru).
Nivo saobraćaja na aerodromima u Aziji i dalje zaostaje za onim u drugim regionima, ali bi mogao da se poveća u narednim mesecima, kada se ublaže mere ograničenja putovanja u Japanu, Južnoj Koreji, Hong Kongu i Tajvanu. U Japanu je domaći saobraćaj u trećem kvartalu bio na nivou od oko 20% ispod onog zabeleženog tokom 2019. godine, dok je napredak međunarodnog saobraćaja neznatan. Sa ukidanjem svih ograničenja za dolazna putovanja, koje na snagu stupa od 11. oktobra, mnoge avio-kompanije (uključujući ANA, JAL i Air Asia) već su najavile povećanje kapaciteta u narednih nekoliko meseci. Saobraćaj na aerodromima u Kambodži u blagom je porastu, zahvaljujući letovima ka i iz Tajlanda (pad od 40% u odnosu na 2019. godinu) i Singapura (pad od 16%), ali i dalje zaostaje, a saobraćaj ka i iz Kine ostaje na niskom nivou.
Više informacija o rezultatima saobraćaja:
VINCI Airports – saobraćaj na dan 30. septembar 2022. godine (403.02 kilobajta)